Gode råd og FAQ

Vi får ofte besøg af kunder, som synes at et problem virker uoverskueligt, især hvis der er flere problemer med en telefon, tablet eller computer. Her har vi samlet nogle hyppige problemer som nemt kan løses, og for det meste langt billigere end du tror.

  • Hvad er ‘internettet’
    • ‘Internettet’ er ikke ejet af nogen, men kan beskrives som et fællesskab af sammenkoblede computere.
    • En ‘browser’ er et program til at fremvise ‘sider’ (også kaldet ‘hjemmesider’) på internettet. Der findes mange browsere, men de kan ca. det samme og viser samme indhold (eksempler på browsere: Edge, Firefox, Chrome).
    • Du finder en side ved at skrive sidens webadresse i adresselinjen øverst i browseren, fx “dr.dk”, “borger.dk” eller “iktp.dk”. Når du gør sådan, lander du direkte på den side, som du ønsker. Hvis du derimod anvender en søgemaskine, såsom Google eller Bing, så skal du igennem flere unødvendige trin for at lande på den rigtige side; brug derfor adresselinjen, så går det nemmest!
  • Hvad er en ‘konto’
    • En konto er en samling data om dig som du selv har videregivet til en udbyder, f.eks. Meta (som ejer Instagram, Facebook mf.), Apple eller Microsoft.
    • Dataene findes hos tjenesteudbyderen, og du får adgang ved hjælp af dit eget valgte brugernavn og kode.
    • Når du bruger en app på din telefon eller tablet, er det du ser bl.a. en visning af de data, der er samlet om dig hos tjenesteudbyderen, fx i form af skræddersyet markedsføring målrettet til dig.
    • Når du vil lukke en konto, skal du huske at slette kontoen og ikke bare appen.

Det er helt OK at du ikke er ekspert i alt, og vi er her for at hjælpe når der er noget der driller. Du kan altid booke en tid til support hos os, hvis der er noget du har brug for hjælp til.

Vi har desværre ikke mulighed for at købe brugt IT. Det vil være for tidskrævende og økonomisk risikabelt, at fastsætte købspris, vurdere risiko, istandsætte og yde den påkrævede garanti. Vi kan dog godt hjælpe dig af med din gamle telefon, computer eller tablet ved køb af ny, og sørge for at dine data destrueres på forsvarlig vis inden det sendes til elektronikskrot.

Se vores udvalg af refurbished, og hvis vi ikke har din ønskede model på lager, så kan du kontakte os, og så undersøger vi gerne, om vi kan skaffe den hjem.

Et batteri bliver slidt med tiden, og mister sin kapacitet. Det kan både komme til udtryk ved hurtigt at falde fra f.eks. 50% til 20%, eller at telefonen ikke viser den rigtige batteriprocent.

Det kan også være at din telefon pludseligt slukker selvom den skriver at der er masser af strøm på batteriet. Problemet skyldes ofte at batteriets elektroniske styring bliver upræcis, og derfor fortæller en forkert batteriprocent til telefonen. I nogle tilfælde kan du også opleve at en iPhone ikke starter op, på grund af en fejl i kommunikationen med batteriet.

Se prislisten for batteriskifte eller kontakt os.

Skidt og snavs i telefonens ladeport er ofte årsagen til løs forbindelse under ladning, eller at telefonen ikke vil tage strøm. Du vil blive overrasket over, hvor meget fnuller, der kan samle sig dernede -og derfor kan en rens af ladeporten i langt de fleste tilfælde løse problemet! Men det kræver lidt snilde, for i bunden af telefonen sidder en masse små kontaktben, som ikke må beskadiges. Heldigvis kan vi klare en rens af ladeporten på få minutter og til den lette sum af 50 kr. Og hvis det viser sig ikke at løse problemet, undersøger vi selvfølgelig, hvordan vi så kan få det fikset.

En lader er ikke bare en simpel enhed, der leverer strøm til en anden enhed. Det er faktisk et avanceret stykke elektronik, der kommunikerer med enheden, den lader, for at sikre, at opladningen sker på den rigtige måde.

Når du sætter en lader i en enhed, f.eks. en mobiltelefon, en computer eller et kamera, sender de to enheder nogle signaler til hinanden. Disse signaler fortæller, hvor meget strøm laderen kan levere, hvor meget strøm enheden har brug for, og hvor hurtigt opladningen skal foregå. På den måde kan laderen og enheden tilpasse sig hinanden og optimere opladningsprocessen.

Men ikke alle ladere og enheder er kompatible med hinanden. Nogle gange kan de ikke forstå de signaler, de sender, eller de har forskellige krav til strømmen. Det kan føre til, at opladningen ikke synes at virke, eller at opladningen foregår meget langsomt. Det er også muligt at din lader ikke længere kan levere én bestemt spænding, som måske netop er den din enhed beder om.

Kort sagt: hvis du oplever problemer med opladning vil vi rigtig gerne hjælpe med at fejlsøge, men det er vigtigt at du tager både kabel, lader og enhed med når du kommer på besøg.

Vi glæder os til at hjælpe dog og dine enheder med at blive glade igen, hvis I oplever knas i samarbejdet.

Ofte kan flere problemer løses i samme omgang, hvilket gør reparationen billigere end du tror. Hvis du eksempelvis har en iPhone 6S med beskadiget skærm og dårlig lyd fra højtalerne, vil begge problemer blive løst ved en udskiftning af skærmen. Det skyldes, at der på den nye skærm til den model er et nyt og rent støvfilter foran samtalehøjtaleren.

Det er derfor også ofte en billigere løsning at få repareret flere ting samtidig; især hvis du har en telefon, hvis model er tidskrævende at åbne og lukke ved reparation. Og du skal naturligvis ikke betale fuld pris på alle reparationerne. Fx vil du ved batteriskift sammen med skærmskift få halv pris på batteriet.

Find din model, og bestil dine reparationer online på hjemmesiden. Du er også velkommen til at kontakte os.

Foran højtaleren i telefonen sidder et lille “filter”, som skal forhindre, at der kommer skidt og snavs ind i højtaleren. Dog bliver det med tiden alligevel stoppet til, og det gør, at lyden ikke kan “komme ud”. Lydstyrken kan være lav eller forvrænget, og ofte opstår det meget pludseligt.

For at få renset filteret skal telefonen skilles ad; filteret blæst igennem med trykluft; og eventuelt også renset mekanisk.

Det lyder måske kompliceret, men ofte kan vi klare det på en halv times tid, og det bliver sjældent dyrere end et par hundrede kroner; og det er helt klart forsøget værd frem for at bestille nye reservedele hjem som det første.